Belangrijkste analyses voor je bedrijf

09/06/2022
|
247
Swot analayse opstellen

Wanneer je een bedrijf hebt is het belangrijk om vaker analyses te maken. Analyses kunnen voor van alles zijn. Zo kun je kijken hoe je concurrenten het doen ten opzichte van jou met een analyse, maar je kunt bijvoorbeeld ook kijken waar kansen voor jou als bedrijf liggen. Er bestaan talloze analyses en modellen daarvoor tegenwoordig. Wanneer je een goede communicatieprofessional in huis hebt dan weet hij of zij hier meestal ook wel raad mee. Waarom zou je analyses uitvoeren? Simpel. Dit is om te kijken hoe jij op een bepaald punt in de markt ligt. Een van de analyses die heel goed is om te kijken hoe je in de markt ligt is de SWOT analyse. Dit is één van de belangrijkste analyses die er bestaan. Ben je benieuwd naar de SWOT analyse? Lees dan verder.

SWOT

Een gekke naam misschien voor een analyse, de SWOT. SWOT staat voor strenght, weakness, opportunities en threats. Dus in het Nederlands vertaald staat SWOT voor sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Na het uitvoeren van een SWOT analyse heb je zicht op deze vier dingen. Je kan dan je strategie, of te wel je aanpak hierop aanpassen. Zo kun je je sterktes optimaal gaan benutten.

Opstellen

Een SWOT analyse opstellen doe je niet zomaar. Bij een SWOT analyse opstellen komt veel kijken. Je gaat altijd intern, maar ook extern kijken. Als je intern gaat kijken dan kijk je echt naar de eigenschappen van het bedrijf. Deze eigenschappen moet je bekijken in de huidige situatie. Wat zijn de kwaliteiten en wat zorgt ervoor dat dit bedrijf beter is dan de concurrent? Ook ga je kijken naar de ontwikkelpunten. Je moet bij de SWOT analyse zo eerlijk mogelijk zijn, anders hou je alleen jezelf voor de gek. Als je extern gaat kijken ga je kijken naar de omgeving. Welke ontwikkelingen in het vakgebied zijn er en waar kun je op inspelen?

Lees ook:  Diefstal op het werk? Ontdek hoe je het effectief oplost

Factoren

Om de SWOT analyse op te stellen gebruik je dus zoals je kunt zien meerdere factoren. In communicatieland worden hier liever de termen micro, meso en macro voor gebruikt. In het kort is de micro omgeving de organisatie. Intern dus. Wat is er allemaal gaande binnen de organisatie? Meso is buiten de organisatie, dan ga je kijken naar de hele bedrijfstak. Denk hierbij dus aan afnemers en leveranciers. Dan heb je nog macro. Bij macro kijk je naar het grote geheel, de hele markt. Denk daarbij aan de economie en de cultuur. Meso en macro is beide extern.

Wil je met het bedrijf naar een nieuw kantoor? Klik hier om te weten hoe de hypotheekrente wordt bepaald!

Laatste artikelen

Kan ik zelf mijn auto chiptunen?

16/04/2024

Hoe vormt kunstmatige intelligentie de toekomst van e-commerce?

11/04/2024

Wat is een circulaire economie?

11/04/2024

De voordelen van big data

11/04/2024

Drukke levensstijl? Begin met mealprepping!

28/03/2024
© Copyright Esrato 2024
hello world!