De evolutie van reclame: van traditionele media naar digitale platvormen

05/09/2024
|
68
evolutie van reclame

Of je nou s ’ochtends de brievenbus opent, of even achter je computerscherm zit, je kan er tegenwoordig niet meer omheen: reclame. Bedrijven gaan op van allerlei manieren onderling de strijd aan om hun product of dienst onder de aandacht te brengen bij hun doelgroep. Toch is de reclame zoals we die vandaag de dag kennen niet altijd in deze vorm geweest. In dit blog bekijken we de evolutie van van de eerste advertenties tot het heden met online advertenties en AI.

De oorsprong van reclame

Voor het begin van deze evolutie gaan we helemaal terug naar de tijd van de Grieken en romeinen. In deze tijd waren winkeliers en handelaren al bezig met de mensen op straat te interesseren voor hun producten. Omdat in deze tijd de meeste mensen nog niet konden lezen, waren de eerste advertenties in de vorm van schilderingen of muurposters.

In de 15e eeuw kwam een van de belangrijkste uitvindingen voor de ontwikkeling van reclame: de drukpers. Door deze uitvinding werd het voor het eerst mogelijk om op grote schaal advertenties te maken en te verspreiden. Vervolgens werden er massaal kranten gedrukt en in de 17e eeuw verschenen de eerste gedrukte reclame in de krant. Alhoewel de advertenties heel eenvoudig waren en vaak enkel informatief, was dit een belangrijke stap in de geschiedenis omdat men nu meer mensen dan ooit tevoren kon bereiken.

De komst van radio en televisie

De volgende grote verandering in de wereld van reclame ontstond in de 20e eeuw door de opkomst van de radio en later de televisie. In de jaren 20 werd de radio een populaire manier voor reclame toen bedrijven gingen betalen voor korte reclameboodschappen of benoemingen. Dit bracht een heel nieuw element met zich mee namelijk de aanwezigheid van geluid. Op deze manier konden bedrijven emoties beter overbrengen of typerende geluiden steeds laten terugkomen in hun advertentie.

Ongeveer 30 jaar later kwam de volgende grote revolutie: de televisie. Met televisiereclame konden adverteerders nu niet enkel gebruik maken van geluid maar ook met visuele elementen werd nu het verhaal van het bedrijf verteld. Grote bedrijven betaalde geld om op veel bekeken tijden op de televisie te verschijnen met hun eerste advertenties. Nog altijd is reclame via de televisie een veel gebruikte manier van adverteren maar het is toch al een tijdje niet meer de meest populairste voor bedrijven.

Lees ook:  5 Redenen voor een keuken verbouwing
Oude televisie

Reclame vandaag de dag

Met de komst van het internet veranderde de reclamewereld compleet. Nu kon men op websites verschillende vormen van digitale reclame tegenkomen zoals banners en pop-ups. Ook konden adverteerders nu via Google Ads gerichter adverteren op bepaalde zoekopdrachten van hun doelgroep. Een andere onmisbare factor in de hedendaagse wereld van reclame zijn alle verschillende social media platformen. Facebook, Instagram en sinds een paar jaar tiktok, hebben de communicatie tussen bedrijven en consumenten weer een anders gedefinieerd. Deze social media platformen beschikken over demografische gegevens van hun gebruikers en adverteerders kunnen hier gebruik van maken door hun advertenties te richten op een specifieke doelgroep die zij van tevoren instellen. Verder kunnen adverteerders gebruik maken van verschillende social media trends om hun content nog verder te optimaliseren.

Zeker voor lokale ondernemingen blijft offline reclame ook nog altijd erg belangrijk om hun zichtbaarheid te vergroten. Een van de beste offline reclame is nog altijd mond-op-mond reclame, consumenten vertrouwen een product of dienst al snel als deze wordt aanbevolen door een bekende. Daarnaast moet niet de kracht van andere offline reclame zoals gevelreclame of posters onderschat worden omdat deze in de huidige wereld toch nog altijd van groot belang kunnen zijn voor adverteerders

Conclusie

De evolutie van reclame kent een lange reis van nog voor de middeleeuwen tot de digitale advertenties zoals we die vandaag de dag kennen. Elk tijdperk kende zijn eigen kansen en uitvindingen die uiteindelijk gezorgd hebben voor deze hele ontwikkeling. Een ding is zeker: reclame zal altijd blijven evolueren.

In de toekomst zal deze evolutie alleen maar sneller gaan door de komst van AI en de voordelen van big data. Wie nu goed meegaat met deze trend zal hier in de toekomst de vruchten van plukken!

Laatste artikelen

Hoe geoptimaliseerd zakelijk reizen je productiviteit verhoogt

07/01/2025

Zo maak je jouw waterpijp weer stralend schoon

31/12/2024

Hoe ziet een brandpreventieplan eruit?

23/12/2024

Hoe je angst voor tandartsbezoeken kunt overwinnen

11/12/2024

Kerstverlichting: de magie van sprankelende feestdagen

26/11/2024
© Copyright Esrato 2025
hello world!