De opkomst van duurzame mode
De mode-industrie heeft bijgedragen aan veel negatieve gevolgen voor het milieu en de arbeidsomstandigheden. Gelukkig is er een toenemende verschuiving naar duurzame mode te zien. Merken en consumenten maken bewustere keuzes. In deze blog duiken we dieper in op de impact van fast fashion en de opkomst van duurzame mode.
Impact fast fashion
Fast fashion is de laatste decennia erg gegroeid. Bekende merken hebben een businessmodel ontwikkeld waarbij ze snel en goedkoop kleding laten produceren. Dit heft geleid tot enorme toename van de hoeveelheid kleding. Daarnaast is de impact van fast fashion op het milieu en de arbeiders die het werk verrichten erg groot. Grote hoeveelheden broeikasgassen komen vrij en mensen werken tegen slechte arbeidsomstandigheden die niet gezond zijn.
Opkomst duurzame mode
Door de grote en negatieve impact van fast fashion is de vraag naar duurzame mode toegenomen. Het is beter voor het milieu en houd meer rekening met de omstandigheden waarin de werknemers zich verkeren. Steeds meer mensen zullen naast het opwekken van zonne energie ook duurzamere kleding kopen om bij te dragen aan een beter milieu. Een aantal factoren hebben een grote rol gespeeld bij de opkomst van duurzame mode, namelijk;
Bewustwording
Steeds meer consumenten zijn bewust geworden van de negatieve gevolgen van fast fashion. Hierdoor is er veel interesse ontstaan waar de kleding vandaag komt en welke impact het op het milieu en de mensen die het maken.
Materialen
Duurzame mode omvat het gebruik van duurzame materialen die een lagere milieu-impact hebben. Voorbeelden van duurzame materialen zijn; organisch katoen, hennep, bamboe, gerecycled polyester en andere hernieuwbare materialen.
Arbeidsomstandigheden
Naast het milieuaspect richt duurzame mode zich ook op de arbeidsomstandigheden. Hierbij gaat het om het waarborgen van eerlijke lonen, veilige werkomstandigheden en het uitbannen van kinderarbeid. Duurzame merken streven naar langdurige relaties met de leveranciers en werken ze steeds vaker aan het verbeteren van de arbeidsomstandigheden.
Circulariteit en recycling
Met de komst van duurzame kleding is het hergebruik ervan ook belangrijk. Kleding wordt ontworpen met het oog op hergebruik, reparatie en recycling. Merken moedigen consumenten aan om kleding te doneren, te ruilen of om te verkopen om zo de levensduur van de kleding te verlengen. Ben je benieuwd wat je kan doen met oude apparaten? Lees dan deze blog!
De opkomst van duurzame mode betekent een positieve verschuiving naar een meer milieubewustere kledingindustrie. Met de toenemende bewustwording, duurzamere materialen, verbeterde arbeidsomstandigheden, circulariteit en de bewustwording van duurzame energie, hebben we de mogelijkheid om fast fashion niet meer te stimuleren en de negatieve impact van mode te verminderen.
Lees ook onze blog over: dit draag je naar kantoor op een warme dag.